КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ НАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ УЧНІВ З БІОЛОГІЇ У СИСТЕМІ ЗАГАЛЬНОЇ ОСВІТИ
При оцінюванні рівня навчальних досягнень з біології враховується:
- рівень оволодіння біологічними ідеями, що становлять важливу складову загальнолюдської культури: рівні організації живої природи, зв'язок будови і функцій організмів, історичний розвиток органічного світу, різноманітність організмів, цілісність і саморегуляція живих систем, зв'язок людини і природи;
- рівень умінь використовувати теоретичні знання у практичній діяльності, під час розв'язування задач чи вправ різного типу, уміння робити висновки та узагальнення на основі практичної діяльності;
- рівень оволодіння практичними уміннями та навичками спостереження та дослідження природи, виконання лабораторних та практичних робіт.
Всі види оцінювання навчальних досягнень учнів здійснюються за критеріями, наведеними в таблиці.
Рівні навчальних досягнень учнів | Бали | Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів |
I. Початковий | 1 | Учень (учениця) з допомогою вчителя або з використанням підручника (робочого зошита) розпізнає і називає окремі біологічні об'єкти; знає правила техніки безпеки при виконанні лабораторних та практичних робіт |
2 | Учень (учениця) намагається відтворити окремі факти, з допомогою вчителя або з використанням підручника (робочого зошита), наводить елементарні приклади біологічних об'єктів і їх окремі ознаки; за інструкцією і з допомогою вчителя фрагментарно виконує лабораторні та практичні роботи без оформлення | |
3 | Учень (учениця) відтворює окремі факти, з допомогою вчителя або з використанням підручника фрагментарно характеризує окремі ознаки біологічних об'єктів; відповідає на запитання, що потребують однослівної відповіді; за інструкцією і з допомогою вчителя фрагментарно виконує лабораторні та практичні роботи без належного оформлення | |
II. Середній | 4 | Учень (учениця) з допомогою вчителя або з використанням підручника відтворює незначну частину навчального матеріалу, дає визначення окремих біологічних понять, дає неповну характеристику загальних ознак біологічних об'єктів; у відповідях може допускати помилки; за інструкцією і з допомогою вчителя виконує лабораторні та практичні роботи з неповним їх оформленням |
5 | Учень (учениця) відтворює основний зміст навчального матеріалу, відповідаючи на запитання вчителя; характеризує загальні ознаки біологічних об'єктів; дає визначення окремих біологічних понять; наводить приклади, що ґрунтуються на матеріалі підручника; у відповідях може допускати помилки; за інструкцією і з допомогою вчителя виконує лабораторні та практичні роботи, частково оформляє їх | |
6 | Учень (учениця) самостійно, але неповно відтворює навчальний матеріал, частково дотримується логіки його викладу; відповідає на окремі запитання; у цілому правильно вживає біологічні терміни; характеризує будову та функції окремих біологічних об'єктів за планом; у відповідях допускає помилки; розв'язує прості типові біологічні вправи і задачі з допомогою вчителя; за інструкцією і з допомогою вчителя виконує лабораторні та практичні роботи, оформляє їх без висновків | |
III. Достатній | 7 | Учень (учениця) самостійно відтворює більшу частину навчального матеріалу, застосовуючи необхідну термінологію; розкриває суть біологічних понять; характеризує основні положення біологічної науки, допускаючи у відповідях неточності; розв'язує прості типові біологічні вправи і задачі звертаючись за консультацією до вчителя; за інструкцією виконує лабораторні та практичні роботи, звертаючись за консультацією до вчителя, оформляє їх, робить висновки з допомогою вчителя |
8 | Учень (учениця) самостійно відтворює навчальний матеріал; відповідає на поставлені запитання, допускаючи у відповідях неточності; порівнює біологічні об'єкти, явища і процеси живої природи, встановлює відмінності між ними; виправляє допущені помилки; розв'язує типові біологічні вправи і задачі користуючись алгоритмом; за інструкцією виконує лабораторні та практичні роботи, звертаючись за консультацією до вчителя, оформляє їх, робить неповні висновки | |
9 | Учень (учениця) вільно відтворює навчальний матеріал та відповідає на поставлені запитання; з допомогою вчителя встановлює причинно-наслідкові зв'язки; дає порівняльну характеристику біологічним об'єктам явищам і процесам живої природи; розв'язує стандартні пізнавальні завдання; виправляє власні помилки; самостійно розв'язує типові біологічні вправи і задачі; за інструкцією виконує лабораторні та практичні роботи, оформляє їх, робить нечітко сформульовані висновки | |
IV. Високий | 10 | Учень (учениця) системно відтворює навчальний матеріал у межах програми; дає повні, змістовні відповіді на поставлені запитання; розкриває суть біологічних явищ, процесів; аналізує, систематизує, узагальнює, встановлює причинно-наслідкові зв'язки; використовує знання у нестандартних ситуаціях; самостійно розв'язує біологічні вправи і задачі у межах програми; за інструкцією виконує лабораторні та практичні роботи, оформляє їх, робить чітко сформульовані висновки |
11 | Учень (учениця) логічно та усвідомлено відтворює навчальний матеріал у межах програми; обґрунтовано відповідає на запитання; самостійно аналізує і розкриває закономірності живої природи; наводить приклади, що ґрунтуються на власних спостереженнях; оцінює біологічні явища, закони; виявляє і обґрунтовує причинно-наслідкові зв'язки; аргументовано використовує знання у нестандартних ситуаціях; самостійно розв'язує біологічні вправи і задачі; за інструкцією ретельно виконує лабораторні та практичні роботи, оформляє їх, робить логічно побудовані висновки | |
12 | Учень (учениця) виявляє міцні й глибокі знання з біології; вільно відповідає на ускладнені запитання, з використанням міжпредметних зв'язків; самостійно характеризує біологічні явища і процеси, виявляє особисту позицію щодо них; уміє виокремити проблему і визначити шляхи її розв'язання; користується джерелами інформації, рекомендованими вчителем; вільно розв'язує біологічні вправи і задачі різного рівня складності відповідно до навчальної програми; ретельно виконує лабораторні та практичні роботи, оформляє їх, робить самостійні обґрунтовані висновки |
КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ НАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ УЧНІВ З ПРИРОДОЗНАВСТВА У СИСТЕМІ ЗАГАЛЬНОЇ ОСВІТИ
При оцінюванні навчальних досягнень з природознавства враховується:
- засвоєння на рівні вимог навчальної програми знань про об'єкти і процеси, що відбуваються у природі, сформованість понять про системи живої і неживої природи;
- сформованість елементарних умінь та навичок до спостереження, опису, експерименту.
Рівні навчальних досягнень учнів | Бали | Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів |
I. Початковий | 1 | Учень (учениця) з допомогою вчителя може розпізнати і назвати окремі тіла природи, має уявлення про предмет, який вивчає |
2 | Учень (учениця) з допомогою вчителя і користуючись підручником або робочим зошитом може знайти необхідні визначення наукових понять | |
3 | Учень (учениця) з допомогою вчителя або підручника наводить приклади окремих явищ природи, фрагментарно описує їх; спостерігає за дослідами, що їх виконують інші учні | |
II. Середній | 4 | Учень (учениця) з допомогою вчителя, підручника або робочого зошита відтворює незначну частину навчального матеріалу; дає визначення окремих понять, фрагментарно характеризує явища природи; частково здійснює фенологічні спостереження, виконує прості досліди без опису їх результату |
5 | Учень (учениця) з допомогою вчителя відтворює значну частину навчального матеріалу на рівні тексту підручника; дає визначення окремих понять, не пояснюючи їх; здійснює фенологічні спостереження, результати окремих із них заносить до щоденника спостережень, з допомогою вчителя проводить прості досліди, намагається їх пояснити | |
6 | Учень (учениця) самостійно відтворює частину навчального матеріалу на рівні тексту підручника; з допомогою вчителя відповідає на окремі запитання; характеризує явища природи, у відповідях допускає помилки; здійснює фенологічні спостереження, частково робить записи їх результатів в щоденнику спостережень, з допомогою інших учнів виконує досліди, але дати їх пояснення не може | |
ІІІ. Достатній | 7 | Учень (учениця) самостійно відтворює більшу частину навчального матеріалу; відповідає на окремі запитання; наводить власні приклади, розкриває властивості тіл природи, допускаючи у відповідях неточності; здійснює фенологічні спостереження, робить неповні записи в щоденнику спостережень, з допомогою вчителя проводить досліди, пояснює з окремими неточностями їх суть |
8 | Учень (учениця) самостійно відтворює навчальний матеріал; відповідає на поставлені у підручнику чи вчителем на уроці запитання, порівнює явища та тіла живої та неживої природи, встановлює відмінності між ними; здійснює фенологічні спостереження, робить записи в щоденнику спостережень, виконує досліди, пояснює їх суть | |
9 | Учень (учениця) демонструє достатнє засвоєння навчального матеріалу, відповідає на запитання; | |
ІV. Високий | 10 | Учень (учениця) вільно, усвідомлено відтворює матеріал, встановлюючи зв'язки з раніше вивченим; вільно відповідає на запитання; аналізує і розкриває суть явищ природи, узагальнює, систематизує знання на основі вивчених закономірностей та понять; регулярно здійснює фенологічні спостереження і робить записи в щоденнику спостережень, проводить досліди, обґрунтовано пояснює їх результати |
11 | Учень (учениця) логічно і повно розкриває вивчений програмовий матеріал; аналізує і розкриває взаємозв'язки між живою і неживою природою на основі загальних закономірностей та зображає їх схематично; усвідомлює значення охорони навколишнього середовища; ретельно виконує фенологічні спостереження і робить записи з малюнками, графіками в щоденнику спостережень, проводить досліди, зіставляє їх результати | |
12 | Учень (учениця) виявляє міцні й системні знання програмового матеріалу; виконує фенологічні спостереження, робить обґрунтовані записи в щоденнику спостережень, проводить досліди, оформляє їх результати |
КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ НАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ УЧНІВ З ОСНОВ ЗДОРОВ'Я У СИСТЕМІ ЗАГАЛЬНОЇ ОСВІТИ
При оцінюванні рівня навчальних досягнень учнів з основ здоров'я враховуються знання та дотримання школярами правил збереження власного життя та здоров'я й оточуючих.
Позитивно оцінюється кожний крок учня, спрямований на:
- підвищення рівня знань про здоров'я й безпеку життєдіяльності, здоровий спосіб життя, уміння використовувати здобуті знання для зміцнення здоров'я;
- набуття навичок, що сприяють фізичному, соціальному, духовному та психічному здоров'ю;
- позитивне ставлення до здорового способу життя.
Усі види оцінювання навчальних досягнень учнів здійснюються за критеріями, наведеними в таблиці.
Рівні навчальних досягнень учнів | Бали | Критерії навчальних досягнень учнів |
І. Початковий | 1 | Учень (учениця) за допомогою вчителя може назвати окремі поняття, що стосуються здоров'я та безпеки життєдіяльності |
2 | Учень (учениця) має уявлення про елементарні поняття здорового способу життя й безпечної поведінки. За допомогою вчителя або з використанням підручника (робочого зошита) відтворює окремі факти навчального матеріалу | |
3 | Учень (учениця) за допомогою вчителя або з використанням підручника (робочого зошита) фрагментарно відтворює елементарні поняття про здоровий спосіб життя. Під керівництвом і контролем учителя епізодично виконує практичні дії, що формують безпечну поведінку. Повторює оцінні судження інших без достатнього осмислення | |
ІІ. Середній | 4 | Учень (учениця) за допомогою вчителя або з використанням підручника (робочого зошита) дає визначення окремих понять; частково характеризує ознаки здоров'я та безпечної поведінки; за допомогою вчителя виконує елементарні практичні дії, пов'язані з формуванням здорового способу життя й безпечної поведінки |
5 | Учень (учениця) самостійно дає визначення окремих понять; за допомогою вчителя або з використанням підручника (робочого зошита) відтворює навчальний матеріал, характеризуючи ознаки здоров'я, шляхи та методи його зміцнення та збереження життя. За допомогою інструкції та консультації вчителя, виконує практичні дії, пов'язані з формуванням здорового способу життя й безпечної поведінки. Повторює почуті від інших найпростіші оцінні судження про здоровий спосіб життя й безпечної поведінки | |
6 | Учень (учениця) самостійно, але неповно відтворює навчальний матеріал; за допомогою вчителя розв'язує прості типові навчальні ситуаційні задачі; характеризує окремі ознаки здоров'я, наводить прості приклади дій про збереження здоров'я. За допомогою інструкції та консультації вчителя виконує практичні дії, пов'язані з формуванням життєвих навичок здорового способу життя й безпечної поведінки. Пояснює найпростіші оцінні судження про здоровий спосіб життя й безпечної поведінки | |
ІІІ. Достатній | 7 | Учень (учениця) загалом самостійно відтворює навчальний матеріал, розкриває суть понять; розв'язує прості типові ситуаційні задачі. Характеризує ситуації, що містять загрозу й потребують практичних дій. Висловлює окремі оцінні судження про стан здоров'я, поведінку в різних ситуаціях, свою та інших, міжособистісні стосунки |
8 | Учень (учениця) самостійно відповідає на поставлені запитання; дає порівняльну характеристику явищам і процесам, які характеризують здоров'я. Визначає засоби, які необхідно використовувати у виконанні практичних дій. Обґрунтовує свої оцінні судження про здоровий спосіб життя й безпечної поведінки, спираючись на предметні знання та усталені норми | |
9 | Учень (учениця) відтворює інформацію, відповідає на поставлені запитання; самостійно розв'язує стандартні ситуаційні завдання; пояснює зміст і послідовність операцій, що входять до складу практичних дій; за допомогою вчителя встановлює причинно-наслідкові зв'язки, робить нечітко сформульовані висновки; свідомо приймає рішення; володіє навичками самоконтролю | |
ІV. Високий | 10 | Учень (учениця) обґрунтовано відповідає на запитання, передбачені навчальною програмою курсу; самостійно аналізує та розкриває суть явищ і процесів, що характеризують здоровий спосіб життя; узагальнює, систематизує, установлює причинно-наслідкові зв'язки; користується джерелами додаткової інформації. За допомогою вчителя розв'язує нестандартні ситуації; виконує практичні дії щодо здорового способу життя й безпечної поведінки, формулює висновки про конкретну оздоровчу діяльність; свідомо користується правилами здорового способу життя й безпечної поведінки. Висловлює оцінні судження про стан здоров'я власного й інших, поведінку свою та інших, міжособистісні стосунки |
11 | Учень (учениця) логічно, усвідомлено відтворює навчальний матеріал в межах навчальної програми курсу; самостійно аналізує й розкриває закономірності явищ і процесів, що характеризують здоровий спосіб життя й безпечної поведінки, їх сутність; установлює й обґрунтовує причинно-наслідкові зв'язки; аргументовано переконує в необхідності виконання дій щодо здорового способу життя й безпечної поведінки; самостійно користується джерелами додаткової інформації. Аналізує та обґрунтовує оцінні судження про стан здоров'я власного й інших, наслідки своїх дій, поведінку свою та інших | |
12 | Учень (учениця) свідомо відтворює й розуміє навчальну інформацію за програмою курсу; може вести дискусію з конкретного питання здорового способу життя й безпечної поведінки з використанням знань суміжних програм; самостійно оцінює та характеризує різноманітні явища та процеси, які розкривають сутність здорового способу життя й безпечної поведінки; самостійно користується різними джерелами інформації, у тому числі й рекомендованими вчителем. Розв'язує проблемні завдання; має здоров'язберігаючі життєві навички; вибирає безпечний варіант розв'язання нестандартної ситуації; визначає мету своїх дій і знаходить альтернативні та вибирає й обґрунтовує оптимальні шляхи її досягнення; оцінює тимчасові та довгострокові наслідки вибраного варіанту; робить обґрунтовані висновки. Виявляє особисту позицію щодо здорового способу життя й безпечної поведінки. Обґрунтовує цінність набутих знань і сформованих розумових і практичних умінь і життєвих навичок для власного здоров'я |
Формування особистісних компетентностей
учнів на основі соціального досвіду в системі особистісно-орієнтованого
навчання
Світ, у якому ми живемо, стає все складнішим і
динамічнішим, тому інтеграція в сучасне суспільство і знаходження свого місця в
житті вимагають від кожної людини дедалі більше зусиль і компетенцій. (Компетенція – коло питань, в
яких людина добре обізнана, володіє знаннями і досвідом). Ключові компетенції –
необхідна умова підвищення якості освіти
в цілому. (Під ключовими компетенціями
мають на увазі найбільш універсальні за своїм характером і ступенем
застосованості компетенції. Їх формування здійснюється в рамках кожного
предмета, по суті, вони – над предметні.) Сьогодні теоретичні знання повинні
стати засобом, а знаннєва орієнтація повинна змінитися на компетентністно
орієнтовану освіту.
Зміни в характері освіти для кінця XX – початку XXI століття полягають в його
спрямованості, цілях, змісті, які все більше орієнтують його на «вільний
розвиток людини», на творчу ініціативу, самостійність, конкурентноспроможність,
мобільність. Особливо актуально ця проблема звучить зараз у зв`язку з модернізацією української освіти. На сучасному
етапі життєві компетентності включають виховання відповідальної особистості,
здатної до саморозвитку, самостійно, незалежно будувати свою долю, стосунки зі
світом, реалізувати життєве призначення через особистий вибір. (Компетентності – якості ,
придбані через проживання ситуації, рефлексію досвіду. Компетентність –
сукупність особистісних якостей учня (ціннісно-змістових орієнтацій, знань,
умінь, навичок, здібностей, обумовлених досвідом його діяльності в певній
соціально і особистісно значущій сфері). Компетентність – здатність реалізувати зв`язок між «знаннями – вміннями»
+ ситуацією. Компетентність = мобільність знань + гнучкість метода +
критичність мислення).
Формування особистості і її становлення відбувається у
процесі навчання, коли дотримуються певних умов: створення позитивного настрою
для навчання; відчуття рівного серед рівних; забезпечення позитивної атмосфери
в колективі для досягнення спільних цілей; усвідомлення особистістю цінності
колективно зроблених умовисновків; можливість вільно висловити свою думку і
вислухати свого товариша; учитель не є засобом «похвали і покарання», а –
другом, порадником, старшим товаришем.
Особистісна компетентність включає:
-
розвиток творчих здібностей і талантів;
-
знання своїх сильних і слабких сторін;
-
здатність до рефлексії;
-
динамічність знань.
Тому актуальною стає цілеспрямована підготовка учнів до
життя в сучасному стрімко змінюваному світі шляхом формування особистісних
якостей. Щоб бути успішним і затребуваним, кожен учень повинен мати певні
особистісні якості – бути рухливим, готовим до будь-яких змін, уміти швидко і
ефективно адаптуватися до нових умов, тобто бути мобільним і творчим.
Таким
чином, сьогодні освіта головним своїм пріоритетом повинна поставити досягнення
нового освітнього результату – формування ключових компетентностей учнів як
складової формування особистості школярів в системі особистісно-орієнтованого
навчання.
Софія
Русова зазначала: «Чим глибша прірва між різними типами знань, потрібними для
життя, і тими, що подаються школою, тим менший вплив школи на майбутнє життя
учнів».
Формування
компетентностей учнів зумовлене не тільки реалізацією відповідного змісту
освіти, але й адекватних методів і технологій навчання. Необхідно вибрати таку
технологію навчання, при якій учні більшу частину працюють самостійно і вчаться
плануванню, організації, самоконтролю, саморозвитку і діяльності в цілому.
Однією з таких технологій є особистісно-орієнтований підхід. Головним є не
предмет, якому ви навчаєте, а особистість, яку ви формуєте. Не предмет формує
особистість, а вчитель своєю діяльністю, пов`язаною з вивченням предмета.
Використання
інтерактивних методичних засобів дозволяє найбільш ефективно вирішувати
завдання предмета і забезпечує формування в учнів необхідних особистісних і
ділових якостей. Тож набуття компетенцій значною мірою залежить від активності самого
учня. На виховання активності не шкодуйте ні часу, ні зусиль. Сьогоднішній
активний учень – завтрашній активний член суспільства. Метод Кейсів («Case-stady», розв`язування ситуаційних задач)
передбачає практичне розв`язування конкретних ситуацій. Головним
завданням педагога є спонукання учнів до роздумів, до самостійної оцінки
діяльності, до моделювання різних ситуацій.
«Ми дуже часто даємо дітям відповіді, які треба вивчити, а не ставимо перед ними
проблеми, які необхідно вирішити»
Род
жер Левин
Пам`ятайте, що насправді знає не той, хто переказує, а той,
хто засвоює на практиці. Щоб сформувати в учнів необхідні життєві компетенції,
вони повинні бути повноправними учасниками і творцями уроку, а це зробити
допоможе впровадження в освітній процес інтерактивних технологій. Саме
поєднання життєвої компетенції та інтерактивних технологій допомагає виховувати
громадян, які зможуть жити й продуктивно працювати в суспільстві.
У своїй
роботі я використовую різні форми і методи: робота в групах, робота в парах,
«Мозкова атака», «Займи позицію», «Незакінчене речення», ситуативне
моделювання, дискусії, метод передбачення, «Асоціативний кущ» тощо, в
результаті чого учні постійно знаходяться в дії, а це допомагає їм налагодити
взаємини, вони виробляють установку на продуктивну діяльність.
Щоб сформувати
та виховати успішну людину, необхідно «створити ситуацію успіху».
Незалежно
від технологій вчитель повинен пам`ятати наступні правила:
1.
Вчіть дітей вчитися.
2.
На виховання активності не шкодуйте ні часу, ні зусиль.
3.
Необхідно частіше використовувати питання: «Чому?».
4.
Привчайте учнів думати і діяти самостійно.
5.
Розвивайте творче мислення.
6.
Частіше показуйте перспективи навчання.
7.
Використовуйте схеми, плани, щоб забезпечити засвоєння системи знань.
8.
Обов`язково у процесі навчання
враховуйте індивідуальні особливості кожного учня, об`єднайте в
диференційовані підгрупи учнів із однаковим рівнем знань.
9.
Вивчайте і враховуйте життєвий досвід, інтереси, особливості розвитку.
10.
Будьте поінформовані відносно останніх наукових досягнень по
своєму предмету.
11.
Заохочуйте дослідницьку діяльність
учнів.
12.
Вчіть так, щоб учень розумів, що
знання є його життєвою необхідністю.
13.
Пояснюйте учням, що кожна людина
знайде своє місце в житті, якщо навчиться
всьому, що необхідне для реалізації життєвих планів.
14.
« Силу розуму придають вправи, а не спокій»
( А.Поп)
Найбільша тайна
Всесвіту – життя,
Найбільша тайна життя – людина,
Найбільша тайна
людини – творчість,
Тобто щасливий дар
душі !
Ці
правила-поради – важлива умова для формування
розвитку особистості.
Немає коментарів:
Дописати коментар